Ymmärrän miksi masennuin.

Herkkävaistoisuutta on huomioida pienistä eleistä ja ilmeistä asioita, joita kaikki eivät ehkä huomaa niin selkeästi, on myös vahvuuteni. Mieheni leikkasi pois partansa muutamia vuosia sitten. Aiemmin parta peitti suunseudun happamat ja halveksivat ilmeet, nyt ne paljastuivat.

Jukka ei huomannut loukanneensa toisia. Ei anteeksipyyntöjä. Hän on vain auttanut toisia huomaamaan heidän puutteensa ja virheensä. Hän niin erinomainen. Kukaan perheessä ei jäänyt arvostelun ulkopuolelle, mutta minä olin se varsinainen kohde.

Masentumiseni ja uupumiseni yllytti häntä yhä pahempaan käytökseen minua kohtaan..  Hän vei ruokaa edestäni: " et sinä tätä tarvitse". Samaan aikaa hän itse lihoi salasyömisellään.. Vierasvarana olleet keksit ym. katosivat yhtenään hänen suihinsa. Olin hänen mukaansa tympeän näköinen. Kukapa masentunut olisi kovin hilpeä ja iloinen. Aviomiehen olisi pitänyt tukea minua masennuksen aikana, mutta hän vaan kiihdytti arvosteluaan. Jukan ego pullistui ja hän katsoi olevan oikeutettu nöyryyttämään enenevässä määrin lapsiani. Lapsenlapselleni hän raivosi syyttä. Menin väliin ja käskin Jukan lopettaa raivoaminen. Halasin ja lohdutin lasta, jolla oli kyyneleen silmissä. Tajusin että nyt tälläinen käytös saa loppua, minussa nousi esiin naarasleijona. 

Sain onneksi tukea lapsiltani ratkaisussani erota, voi olla että olisin muuten luhistunut.

Olen jo lähes toipunut masennuksesta, mutta nöyryyttämistä en voi käsittää. Mikään ei siihen oikeuta. Tässä Jukka löi lyötyä ja itse porskutti eteenpäin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Jos joku lyö toista hän voi joutua tuomituksi ja saa rangaistuksen, mutta henkistä väkivaltaa käyttäen voi tuhota ihmisen mennentullen ilman kasvojen menettämistä edes ystävien suhteen. Narsisti on hyvä manipuloimaan."Sinä olet sairas sanoi mieheni." Sillä oli kuitattu se miksi hain eroa hänestä, minussa täytyi olla vikaa. Hän oli mielestään täysin viaton.