Masennuksen syvimmässä vaiheessa painoni tippui nopeasti kun ruokahalu oli kadonnut ja ruoan ajatteleminenkin etoi. Mitätöintien aiheuttama ahdistus ja eron välttämättömyys vaikutti siihen että painoni jatkoi tasaiseen tahtiin tippumista.
Nyt olen karistanut yli 25 kg nöyryytysten aiheuttamia liikakiloja.
Paino alkoi nousta muutamien avioliittovuoden jälkeen. Siihen vaikutti lisääntyvä puolison kontrollointi ja huomauttelut. Ahersin ja pyrin suoriutumaan yhä paremmin, täydellisemmin.
Tuntui etten koskaan riitä, aina löytyi jotain huomautettavaa. Harrastukseni muuttui toiseksi työksi ja entinen ammattini hyödytti koko perhettä taloudellisesti. Tein siis jopa kolmea työtä ajoittain yhtäaikaa.
Mitätöintini ja painoni nousivat käsikädessä.

Jukka arvosteli pomojaan yhä enemmin ja vain hän tiesi miten piti asiat hoitaa töissä.
En osannut puolustautua ja olin liian hienotunteinen loukatakseni häntä samalla mitalla. Olin hiljaa. Kartoin riitelyä kaikin keinoin.
Lisääntyvä kipuilu vei voimat ja innon ulkoilla. Kipulääkkeet ja unilääkkeet hidastivat myös aineenvaihduntaa. Jukka määräsi myös mitä piti syödä ja mikä oli terveellistä. Koko perhe protestoi Jukan iänikuista kaurapuuroaamiaista ja kevyttuotteita. Puuroa, leipää ja perunaa, se on pohja hyvälle ravinnolle, sitten tulee muut kuten liha ja kala julisti Jukka.  Poika onneksi sai muronsa yms. mieliruokansa. 

Talonrakennusaikana, jolloin Jukka oli paljon ulkomailla töissä, laihduin. Tavallaan nautin kovasta työstä raksalla ja mies ei ollut hallitsemassa minua ja oloni oli vapautunut. Tein kaikki sekatyömiehen työt, hoidin tavarahankinnat ja valvoin työn edistymisen ja maalasin kaikki talon puuosat ja tein valtavasti kaikkea muutakin.
Kun Jukka tuli kotiin tuo raskas negatiivisuuden ja ilottomuuden pilvi laskeutui taas päälleni. Hän haukkui työporukat, mestarin ja arkkitehdin. Kehuja en saanut minäkään.
Kun muutimme taloon Jukan työt ulkomailla vähenivät. Kerran Jukka kertoi että hänen työkaverinsa ihmetteli miten vaimosi on voinut tehdä noin ison työn rakennusaikana. Nyt Jukka kyllä kehui itseään siitä että hänellä on niin kyvykäs vaimo. Minä en ollut koskaan saanut häneltä mitään kiitosta tuosta työstäni. Uuden talon myötä Jukan omanarvontunto nousi huikeasti ja minun nöyryyttämiseni kiihtyi, sillä seurauksella että masennuin, kuluin loppuun ja lihoin taas. En jaksanut enää. Loukkasin nilkkani rakennustyömaalla ja jouduin sairaslomalle.
Eristäydyin työhuoneeseeni puurtamaan töitä iltakausiksi. Sain olla omassa rauhassa ainakin hetken.
Sitten Jukka aloitti mitätöimään sitäkin työtä. Tuolla taiteella et elä, et tienaa sillä tarpeeksi hän paasasi, vaikka olin silloin sairaslomalla tapaturman takia. Eihän minun olisi tarvinnut tehdä mitään. Ehkä minun olisikin vain pitänyt häntä passata.
 

Nyt yli 25 kg painonpudotuksen jälkeen hölkkään, lenkkeilen ja olen ainakin yhtä hyvässä kunnossa kuin ennen avioliittoa. Olen siis sananmukaisesti karistanut tuon narsistin alistamisen mukanaan tuomat liikakilot. Nyt kun sisäinen maailmani puhdistuu vielä samalla tavalla alistamisen haavoista, olen kuin uudesti syntynyt nainen.
Kuinka paljon iloa olenkaan menettänyt tuon avioliiton aikana, puhumattakaan sitä miten paljon iloa ja riemua lapseni ovat menettäneet.