Ymmärrän että jotkut ystävät tarkoittavat hyvää minulle, kun sanoivat erottuani että nyt minun pitää jatkaa omaa elämääni ja unohtaa menneet.

Kerrottuani heille miten Jukka kohteli minua, alisti, mitätöi ja ivasi on hyvin hämmentävää heille, sillä olihan Jukka heidänkin ystävänsä. Heillähän ei tälläisia kokemuksia ole Jukasta. Kuinka olisikaan, sillä hän osaa olla hyvin mukava seurassa. Kyllä hän on usein liioitellut tai puhunut "paskaa", mutta eihän sitä kukaan muu tiedä kuin minä. Jukalta puuttuu syyllisyydentunto, joten hän ei näe käyttäytymisessään mitään arveluttavaa tai väärää.

Ei menneitä voi unohtaa. Ei ole mitään nappia josta painaa ikävät tapahtumat muistista ja pitäisikö. Kaikki mitä olen kokenut on osa minua tänäpäivänä.

Kasvuni ja persoonani vaati eroon johtaneiden asioiden käsittelyä. Se oli tärkeää siksikin että käytin aiemmin mainitsemiani mielialalääkkeitä kauan. Vähitellen on palautunnut mieleen ne turtuneet vaiheetkin, jolloin minun olisi pitänyt pitää puoliani eikä taipua epäkunnioittavaan käytökseen. Nyt näen hyvin selkeästi ja avarasti mitä on tapahtunut.

Se myös merkitsee etten jatkossa hyväksy kohdalleni enää mitään mitätöintejä ja tiedän karttavani ihmisiä jotka loukkaavat toisia. Yksikin loukkaus toista ihmistä kohtaan on liikaa. Sellaisesta ihmisestä on syytä pysyä kaukana.
Minulla on nyt puhdas voimaantunut ydin, sydän ja sielu. Olen löytänyt itselleni vapauden. En hyväksy edelleenkään minulle aiheutettua vääryyttä ja loukkauksia. Niitä ei kenenkään pitäisi hyväksyä.