Espanjaan lähdettiin helmikuussa 2014. Maksoin taas osuuteni matkasta.

Matka meni aika hyvin, mutta varoin provosoimasta Joukon mustasukkaisuutta. Varmaan monet tutut miehet saivat minusta etäisen jopa töykeän kuvankin. Monien ystäväpariskuntienkin suhtautuminen muuttui. Eivät olleet enää niin välittömiä minua kohtaan kuin ennen.

Äitini sairastui vakavasti ja keskeytimme matkamme, että ehtisin nähdä äitini vielä elossa. Ehdin käydä Äidin luona Itäsuomessa ennen hänen kuolemaansa. Siellä menikin aikaa hautajaisjärjestelyissä, tukiessani haurasta 89 v. isääni ja järjestellessä hänen asioitaan. Siinä meni kevät ja osa alkukesääkin, joten meillä oli Joukon kanssa viikkojenkin eroja tapaamisessa. Puhelin yhteydessä olimme yleensä päivittäin.

Lähdimme uudelle matkalle Espanjaan huhtikuussa pariksi viikoksi. Joukon ystäviä oli siellä useita, joiden tapaamisissa kului alkoholia runsaasti. Huomasin että Jouko juo alkoholilla itsensä tolkuttomaan kuntoon ja tietysti haluaa pullistella sillä että tarjoaa kaikille, onhan hänellä rahaa.  Jouko ei jatkanut juomista seuraavana päivänä.

Toukokuussa Joukolla tuntui olevan kaikenlaista menoa ja etäisyys tuntui kasvavan. Jouko oli ailahtelevainen, ajatukset muualla. Välillä yritin saada keskustelua Joukon tunteista ja mitä olen hänelle, mitä meidän suhde merkitsee hänelle. Hän hermostui herkästi ja koki että painostan tai syyllistän häntä. Joukolla sain aikaani kulumaan kun järjestelin hänen komeroitaan järkevästi ja siivosin sellaisia paikkoja joihin siivoja ei koske.

Huomasin että Jouko näki mun tabletin salasanan. Hän pääsi katsomaan kaikki sähköpostini ja kysyi joskus miksi Matin nimi on vielä puhelimessani. Matti oli lyhyt suhde ennen Joukoa, joka oli historiaa. Jouko siis tutki puhelimeni tietojakin. 

30.5.14  "Tunnen jotain tyhjää, ihan kuin eläisin  vajaakierroksilla enkä näkisi tarpeeksi vapaasti. Jouko tarvitsee minua yksinäisyyteensä, sanoo että rakastaa ja kaipaa minua, mutta en taida uskoa siihen enää. Hän kontrolloi minua ja tarkistaa päivittäin missä olen milloinkin. Joku vapaus on hukassa. Mitä minä tarvitsen ja haluan? Joku mättää. Jouko määrittää milloin haluaa että menen hänen luokseen, hänen ehdoilla tavataan.  Aistin Joukon mielialamuutokset ja  minusta on tullut hiirulainen joka on kadottanut itsensä. Kokoajan myötäilen  Joukon mielialoja ja oikkuja, joiden kuvittelen johtuvan surusta. No, katson kun vuosi tulee täyteen tapaamisestamme, sitten pitäisi jo surunkin helpottaa ja ajattelen sitten paremmin johtaako tämä mihinkään."

Miten olen näin rakkauden kipeä, että pienetkin halaukset saavat sydämeni tulvahtamaan siitä että Jouko rakastaa minua ja antaa toiveen että saan pian lisää hyviä hetkiä, kenties erotiikkaakin..