Eroamisen ymmärtäminen

Halusin pois Jukan negatiivisuudesta, ainaisista raskaista huokauksista ja  nöyryyttävästä, sekä julmasta käytöksestä.

Huutoni oli : Minne sinä olet kadonnut, mies jota rakastin arvostin ja kunnioitin aikoinaan.

Luulin Jukan rakastaneen minua, mutta puhe on eri kuin teot. Sydämestään hän ei voinut pyytää minulta anteeksi loukkauksiaan.  Ainoastaan ohimennen, tirauttaen pari kyyneltä. Jukka halusi minut takaisin valtaansa, ei muuta. Kun hänen näytelmänsä ei tehonnut minuun, hän ryhtyi syyttelemään minua, olin  vainoharhainen ja kuvitellut kaiken.

Hänen narsistinen mielenlaatunsa ja itsetuntonsa koki suuren kolahduksen. Jukka sanoi masentuneensa avioerosta.. Hän näytti minulle paperit, joihin oli itse ruksannut  kohdat joiden pohjalta hänellä oli todettu vaikea masennus. Jukka näytti kuin ylpeillen ja minua vähätellen nuo paperit, koska minulla oli todettu vain keskivaikea masennus. Hän halusi "masennuksellaan" selittää käytöstään minua kohtaan, ei mitään muuta.


Olin hänelle vain väline ja itsestään selvyys. Jos hän olisi kyennyt rakastamaan, olisi hän aidosti kuunnellut minua, avoimesti keskustellut kanssani, olisi hän katunut käytöstään.  Kuitenkaan hän ei nähnyt tehneesä mitään väärää minua kohtaan, joten oli helppo ratkaisu laittaa ero vireille.

Toisen vaiheen eropapereihin Jukka ei suostunut laitamaan nimeään, vaan sanoi että ei halua erota. Mitä hän mahtoi tarkoittaa, mikä siinä oli takana? Meni vaan pari kuukautta siitä kun Jukka nappasi tilalleni uuden kumppanin.  Missään vaiheessa Jukka ei tuntenut edes surua minun menettämisestä, vaan raivoa, inhoa minua kohtaan ja itsesääliä. Ero oli vain suuri loukkaus hänen itsetunnolleen, jota Jukka on nyt monin tavoin yrittänyt minulle kostaa.